Monday, July 16, 2012

Weekend Gardening



Nie laaa kerja-kerja aku bila Sabtu ahad, berbakti kepada tanah. Hasilnya amat lumayan, takpayah sangan beli sayur dah. beli banih kat Giant Batu Cave aje dalam RM1 hingga RM3 sepekat. Aku berkebun pun di belakang rumah aje... selepas aku clear lalang-lalang yang subur tumbuh. Kat belakang rumah pun ada gak jumla lipan bara dan kulit ular.

Aku baru cuba tanam :

i. Sawi (dah boleh tuai)
ii. Bende (dah boleh tuai)
iii. Kacang panjang (tak menjadi)
iv. Kacang Botol (tak menjadi)
v. Tomato (tak menjadi)
vi. Pucuk Ubi (ambik kat umah nenek aku)
vii. Cili Merah (beli pokok terus)
viii. Pokok Kari (beli pokok terus)
ix. Pandan (beli pokok terus)
x. Tembikai
xi. Pokok Limau (beli pokok terus)
xii. Halia

Lampiran


Minggu ke-2

Minggu ke-3

Minggu ke-4



Hasil yang boleh di tuai


Bende dah boleh tuai dalam masa 1 bulan

Pokok sawi dah start berbunga (dah boleh tuai)

Dah berbunga, dalam seminggu dua nie dah boleh tuai

pokok tembikai

Pandan, Limau, kari, halia & cili. dalam beg tue pokok Melati (wangi kalo berbunga)


Lanskap Depan Rumah


bila dah tak terurus

bila dah potong pakai gunting (ambil masa 2 hari utk clear)

Baru tanam pokok melor

minggu lepas trim lagi rumput carpet nie.
Sanggup beli trimer elektrik kat Giant, murah aje
dalam RM120 AJEEE..

ada jumpa anak ular kat sini.

Kat depan aku tanam pokok mangga, Sama baya anak ke-2 aku (2 tahun)
Ulat bulu makan daun mangga... sekali imbas tak perasan.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

widget busuk.org

Labels

Batman (2) Business (18) Gundam (15) Hari Raya (7) HLJ (2) Kamen Rider (7) KFC (1) Kuala Lumpur (47) Langkawi (1) Life (94) LIMA (1) McD (1) Mecha (16) Merdeka (1) Movie (7) News (25) Pahang (2) Perak (4) Place (23) Pulau Pinang (1) Selangor (36) Terengganu (1) Toys (21)